Thursday, February 10, 2011

HAMNAH BINTI JAHSYIN AL-ASADIYAH


Dia adalah saudara Ummul mukminin Zainab. Isteri Mush'ab bin Umair, yang terbunuh dalam Perang Uhud. Kemudian dia kahwin dengan Thalhah bin Ubaidillah dan melahirkan Muhammad dan Imran.
Dalam Al-Istii'aab Abu Umar berkata: "Hamnah termasuk wanita-wnita yang berbaiat dan ikut dalam Perang Uhud. Dia memberi minuet orang-orang yang haus, mengangkut orang-orang yang terluka mengubati mereka."
Ihnu Sa'ad berkata: Rasulullah SAw memberinya makanan dari Khaibar 30 wasaq.
Dia adalah ibu Muhammad bin Thalhah, yang dikenal dengan julukan "As-Sajjaad."
Hamnah r.a. adalah contoh yang cemerlang bagi pengorbanan dan sikap berani mati.
Dia adalah puteri paman Rasul SAW.
!Minya adalah Umaimah binti Abdul Muthalib.
Sikapnya di Ubud membuat kaum laki-laki tercengang. Para sejarawan berkata: Dia terjun dalam pertempuran, lalu mengangkut orang yang terluka dan mengubatinya.
Hamnah r.a. adalah wanita muslim ideal dengan segala erti katanya.
Dia seorang mujahid yang sabar dan tabah. Dia kehilangan suaminya, Mush'ab bin Umair, dalam peperangan ini. Maka dia redha dengan keputusan Allah, dengan mengharap pahala di sisi¬Nya.
Allah menggantinya dengan Thalhah bin Ubaidullah, salah seorang dari sepuluh orang yang diberitakan masuk syurga. Dia rnempunyai anal; dari Thalhah seorang putera bertakwa, Muhammad bin Thalhah, yang dikenal dengan julukan "As-Sajjad".
Hari demi hari clan tahun demi tahun berlalu, namun orang¬orang selalu menyebut Hammitt, Mush'ab dan Thalhah dengan segala kebaikan.
Mereka berada di sekeliling Rasulullah SAW dalam mengabdi dakwah yang bans lahir.
Mereka kibarkan bendera Islam dan mcngandapi mustih-musuh Berta nnenyiarkan dakwahnya, mereka itu golongan Allah. Sesunggulinya golongan Allah, mereka itulah yang beruntung.
Apahila orang-orang berbicara tentang para wanita yang berada di puncak kedudukan, maka kita lihat Hannah binti Jahsyin berada dalam kedudukan yang paling tinggi di antara mereka.
Dalam Ath-Thabaqat Ihnu Sa'ad berkata: Rasulullah SAW memberinya makanan dari khaihar sebanyak 30 wasaq dan dia adalah ibu dari Muhammad bin Thalhah, ynag dikenal dengan .julukan "As-Sajjad".

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 
Banner Maker

ISLAM WAY OF LIFE Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by akamil6