Thursday, February 10, 2011

FATIMAH BINTI ABDUL MALIK


Jika and berziarah ke Damsyik, tujulah pasar kecil nan indah di sebelah masjid pasar A1-Qababiyah. Ada satu rumah berwarna hijau di salah satu lorong sempit di situ. Tanyakanlah....! maka akan Anda dengar jawapan, " itulah rumah pentimpin hesar dunia. khalifah Al-Mu'awiyah."Damaskas, Jum'at dibulan safar 99 H. Kota itu sepi, tiada kedai yang buka, apalagi orang-orang yang berkeliaran. Harnpir semua penduduk kota berkumpul di depan istana khalifah, dihalarnan yang terletak di harapan istana. Begitu sesak, hampir semua lorong yang menuju ke istana penult dengan orang. Begitu pula seluruh lorong istana. Semua ruang di istana penult dengan pembesar, tokoh masyarakat, pejabat, para amir daerah, juga para pengawal khusus yang telah siap sejak lama. Memang, kemegahan mewaruai penampilan mereka, namun wajah mereka rnenampakkan tanda¬tanda menanti sesuatu yang diharapkan. Kecemasan terbayang diwajah mereka, bercampur dengan ketak.utan dan kesedihan. Hal ini di sebabkan kcadaan Amir Mukminin Sulaiman bin Abdul Malik yang dilanda sakit keras dan sedang berada di ambang pilau kematian. Khalifah di dampingi penasihatnya yang jujur clan setia, iaitu Ibn Haiwah.
Kcadaan di dalam istana pun tidak jauli berbezat, meskipun diliputi pula dengan harapan yang boleh kembalikan kesihatannya seperti biasa. Di istana telah berkumpul banyak wanita. Di dalant kamar masing-masing, isteri-isteri Amir Mukininin dengan wajah


eemas dalam ruang sidang di tengah maps berkumpul para isteri saudara-saudara Amir Mukminin. Iaitu isteri-isteri Yazid, Hisyam, Maslamah, dan janda-janda saudaranya yang lain. Masing-masing dengan harapan suami rnerekalah yang nnenjadi penganti Sulaiman. Itulah harapan mereka yang tidak ditampakkan tents terang, wajah mereka tetap membayangkan kekhuatiran akan kesihatan saudara suami mereka itu.
Di sudin majlis dari ruangan itu, duduk seorang wanita yang sangat ayu dengan dandanan rapi. Dia duduk tenang dengan sesekali memperhatikan ruangan. Pakaian dan kcanggunannya benar-benar rnencenninkan kemegahan, kesenangan, dan kekayaan. Keserasian pilihan, baik warna, Kahan atupun modelnya menampil¬kan kecantikannya. Apalagi dipadu dengan ketenangan yang memancarkan kewibawaan dari sikapnya. Pandang mina clan raut wajahnya inenampakkan kecernasan narnun tidak berbaur dengan harapan dan kegelisahan. Tidak seperti wanita-wanita lain yang berada di ruang itu . Seolah apa yang dia punyai telah mencukupi dan tidak meninggikan hal yang Iebih tinggi. Memang dia telah benar-benar mcndapatkan semua yang menjadi impian kautn wanita. Kecantikan, kekayaan. kemegahan, kedudukan, juga suami yang memenuhi harapan. Kehidupannya sejak kecil selalu bergcmilang Kama kemewahan. Setelah bersuami pun, Suaniinya adalah seorang laki-laki yang soleh, orang terbaik di zamannya, dan kaya raya. Pokoknya sejak kecil. wanita itu tidak pernah merasa kekurangan. Apapun yang diinginkan dalam sekejap tersedia. Ayahnya amat mencintai dan memanjakannya. Begitu pub suarninya. Jadi baginya, tiada lagi yang diinginkan. Dia bernama Fatimah, Puteri Khalifah Abdul Malik dan saudara perernpuan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik.
Khalifah Abdul Malik sudah cukup terkenal prestasinya di kalangan umtnat Islam. Maka wajar demi puteri tercinta, tentu saja dia mempunyai keinginan tersendiri untuk memilih suami anaknya itu. Terpilihlah pemudaltani Umayah yang paling istimewa dalain segala-g_alanya di masa. itu. Dialah Umar bin Abdul Aziz. Seorang

pemuda kaya yang hidupnya dari istana keistana. Seorang yang selalu hidup dalam kenikmatan, tidak pernah sekalipun merupakan kesusahan. Hal ini disebabkan keluarganya pun merupakan keluarga Bani Umayah yang terkenal. Maka, Iengkaplah kenikmatan yang diperolehi oleh Fatimah binti Abdul Malik.
Fatimah duduk tenang di belakang majlis menunggu berita dari dalam kamar khalifah. Santa sekali tidak terbayang keinginan memperolehi jabatan kekhalifahan. Juga tidak ada bayang kece-masan ataupun kesedihan, apabila jabatan itu tidak diperolehi oleh suaminya. Wajahnya tenang, memancarkan kerisauan yang terselit sekilas rasa akan keadaan saudaranya. Tiba-tiba terdengar suara dari dalam yang mengemukakan kematian Amir Mukminin Sulaiman bin Abdul inalik. Kemudian disusul pengumuman tentang penganti beliau, iaitu berita yang cukup mengejutkan semua yang hadir. Umar bin Abdul Aziz-lah ternyata yang diangkat menggan¬iikan Sulaiman bin Abdul Malik menjadi Amir Mukminin Bani Umayah.
Fatimah terkejut pula mendengar pengumuman itu dan spontan dia bangkit berjalan menuju ke ruang dalam istana. Semua mata mulai memperhatikan, padahal tadinya tak saw pun memperhatikan kedatangan wanita itu. Dia-lah kini tempat pelarian kesedihan dan hati-hati yang gelisah. Isteri-isteri Amir yang ada, menyisih dan memberikan jalan bagi isteri khalifah yang baru dan mengikuti di helakangnya.
Fatimah kembali ke istana dan menunggu suaminya pulang. Dia sudah mempersiapkan semua untuk menyambut berita gembira. Beberapa tempat ditambah-nya dengan lampu penerangan agar suasana bertamhah semarak. Semua penghuni istana pun menyam¬hut pengangkatan itu dengan gembira. Sambil menunggu suaminya, Fatimah duduk mengenangkan perjalanan hidupnya sejak kecil hingga dari saat itti. Tcrbayang masa lalunya yang indah dan manic. Senyumnya melebar apabila kemudahan dan jugs kemanisan di masa-masa akan datang yang akan mereka miliki dengan kedudukansuaminya. Teringat saat dia pindah dari rumah ayahnya ke istana suaminya yang tinggal hersama Napa saudaranya, iaitu Amir Umar. Ternyata istana itu lebih mewah dari istana ayahnya yang menjadi Amir Mukminin. Baik bangunan, perkakas, atau pun segala jenis kenikmatan yang lain.
Umar bin Abdul Aziz terkenal sebagai pemuda yang paling kaya dari bani Umayah. Terpelihara dan besar di linkungan istana. Semua peralatan, termasuk pakaiannya merupakan barang-barang mahal. Baju scharga lima ribu dirham. Minyak wanginya berasal dari India. Pokoknya semua serba khan, serba mahal, sehingga semua orang langsung tahu kehadirannya dari bekas-bekas yang ditinggalkan. Chang-orang kaya berlumba mencucikan pakaiannya kepada tukang dobi yang niencuci pakaian Umar bin Abdul Aziz, meskipun hams membayar mahal. keistimewaan Umar begitu dikenal orang, sehingga gaya berjalannya pun disebut dengan "jalan Aba Umar". Begitu terkenalnya, sampai banyak para wanita ahli syair menyampaikan kekagumannya dengan syair dan nyanyian yang indah menawan. Semua itu terbayang kembali dibenak Fatimah sambil menunggu kehadiran suaminya.
Umar bin Abdul Aziz sangat tnenyintai isterinya, begitu pula dengan Fatimah. Keduanya rnemang pasangan ideal yang sating menyintai. Kehidupan mereka amat menampakkan keharmonian. Begitu kasihnya Umar bin Abdul Aziz kepada isterinya, hingga apapun yang diminta tidak pernah ditolak. Selalu diusahakan untuk dipenuhi.
Itulah kebiasaan khalifah yang barn. Tapi datang berita barn yang mengejutkan. Seorang pembantu istana masuk dengan bergegas untuk memberitahukan sesuatu yang tidak seperti biasa. la memberitahu bahawa khalifah menolak memakai kenderaan istana. Khalifah Umar bin Abdul Aziz memilih naik kaldai biasa menniu tempat bertugas.Pembantu yang lain memberitahu khalifah tclah membatalkan upacara penobatannya yang besar-besaran. Khalifah melarang semua jenis upacara yang menunjukkan kebesaran,




kemegahan ataupun kemewahan. Pembantu lain lagi memberita¬hukan khalifah yang tidak mahu menjamah atau mendekatkan tangannya ke harta istana atau khazanah. Yang pasti, hampir semua kebiasaan istana yang menunjukkan kemegahan dihapuskan oleh Amir Mukminin timar bin Abdul Aziz.
Tentu saja Fatimah terkejut dan tidak percaya mendengar semua berita itu. Dia telah mengenal betul siapa suaminya? Seorang yang terbiasa hidup dalam kecukupan, selalu dalam lingkungan kenikmatan dunia yang halal. Mengapa tiba-tiba dia berpaling dari kebiasaan selama ini, sementara kekuasaan ada ditangannya. Kunci¬kunci untuk mendapatkan kenikmatan dunia telah tergenggam ditangan. Fatimah dengan penuh pertanyaan menyambut kedatangan Umar bin Abdul Aziz yang telah pergi selama tiga hari. Memang, tampak bahawa Umar telah berubah. Dia kembali ke istana lama dengan sesuatu atau menjadi manusia yang barn. Manusia yang menjanjikan kesejahteraan bagi rakyat, namun membayangkan ada bahaya yang mengancam keluarga rnereka.
Fatimah benar-benar terkejut melihat suaminya Seakan-akan tiga Lakin menjadi lehih tua dari tiga hari yang lalu. Wajahnya !meat kerana sibuk menyelesaikan herbagai urusan sebagai khalifah yang haru. Tuhuhnya lemah, gementar, dan layu kerana berat menahan beban yang dipikulnya. Juga rasa takut kepada Allah SWT atas amanat yang ditimpakan kepadanya. Fatimah amat kasihan melihat int semua dan dengan kasih dia memelihara suaminya. Kemudian Umar bin Abdul Aziz berkata sopan kepada isterinya;
"Fatimah, isteriku..! Bukankah kau telah tahu apa yang menimpaku? beban yang begitu berat telah disangkutkan di belakangku. Kelak aku akan ditanya ten tang bagaimana aku membawa ummat Nahi Muhammad ini. Tugas ini benar-benar menyingkatkan waktuku, sarnpai-sampai rasanya aku tak mempuityai sedikit pun waktu yang menjadi hakmu. Rasanya aku tidak boleh bersama wanita lagi, tapi aku tidak mampu herpisah denganmu. Kau-lah yang aku utamakan di dunia ini, tetapi aku
tidak mahu mencari menang sendiri. Aku risau kau tidak akan sabar menahan hidup sebagaimana yang akan aku jalani kelak. Jika kau rasa tidak mampu untuk menjalaninya, aku akan mengembalikanmu kapada ayahinu?"
"Lalu, apa yang hendak kau perbuat?, " tanya Fatimah.
"Fatimah...! Kau tahu bukan, bahawa semua harta yang ada ditangan kita, ditangan saudara-saudara kita berasal dari kaum muslimin. Aku ingin menarik dan mengetnbalikan semua itu ke Baitul Marti. Itu akan aku rnula dariku sendiri. Aku tidak mempu¬nyai sedikit pun selain dari sebidang tanah yang kubeli dengan harta bayaranku sebagai pegawai. Dan aku akan hidup dari hasil tanah itu. Maka jika kau tidak sabar dalam kekurangan dengan apa yang telah kita jalani selama ini, katakanlah terns terang. Jika demikian, memang sebaiknya kau kembali kekeluargamu saja, " kata Umar bin abdul Aziz.
"Ya suamiku... apa yang sebenarnya membuatkan Lau menjadi berubah demikian, "tanya Fatimah.
"Aku punya jiwa yang tak pernah puns, Fatimah. Setiap apa yang aku inginkan selalu berhasil, tetapi aku menginginkan yang lehih baik lagi, iaitu syurga..., syurga itulah cita-citaku yang terakhir ya isteriku, " jawab Umar bin Abdul Aziz.
Kita boleh membayangkan bagaimana mungkin seorang isteri yang setiap hari bergelimangan dengan harta dan kemewahan, tiba¬tiba diajak untuk hidup dalam kekurangan dan kesedcrhanaan. Apalagi dilakukan tanpa persiapan. Dari rumah gedung mewah dengan banyak pelayan yang selalu slap, ke rumah batu di jalan yang sempit tanpa pembantu lagi. Mungkinkah ada seorang isteri yang terbiasa bermanja, makan enak, tidak pernah berkerja sendiri, ke mana-mana selalu dikawal dan slap dengan kcnderaan mewah, untuk sesaat kemudian menjalani keadaan hidup yang serba kekurangan. Apalagi itu bukan disebabkan keterpaksaan, melainkan dengan kesukarelaan.

Rasanya mernang ini mustahil dilakukan oleh perempuan pada umumnya. Kebanyakkan dari mereka pasti lehill memilih kembali kepada orang tua atau keluarganya daripada hidup mederita meskipun bersarna suami. Tapi berheza dengan Fatimah binti Abdul Malik, tokoh kita hari ini. Dia telah mengubahkan kebiasaan yang selama ini dinikmati oleh kaumnya. Seorang puteri raja. isteri raja, dan saudara dari empat yang begitu besar kekuasaannya, demi mendengar keterangan suaminya itu berkata;
"Ya...suamiku! Laktikanlah apa yang kau kehendaki dan aku selalu akan rnendampingimu. Aku bukanlah hanya wanita yang suka mengikut dalam kesenangan, namun kalau kesusahan aku meninggalkanmul."
Kesepakatan tercapai dan dalain sekejap, kehidupan mereka berubah sebagaimana yang mereka rencanakan. Kemewahan hidup mereka tinggalkan, dan inulailah mereka hidup dalam keseder¬hanaan yang amat sangat. Satu keadaan yang kaum fakir miskin pun sulit untuk memahaminya. Keadaan yang bukan disebabkan petaka yang menimpa mereka, dan bukan pub kerana bankrap atau niginya rnereka. Seinua itu dengan sedar dilakukan. Kenikmatan dunia ini terputus 1.'.erana mereka rebut mengutamakan kenikmatan abadi, kenikmatan akhirat yang tidak akan putus ataupun tidak akan berhenti. Kenikmatan di nisi Allah SWT itulah tujuan mereka melakukan semua itu.
Langkah pertama Umar bin Abdul Aziz dalam rnerealisasikan rencananya adalah inembebaskan para harnba, baik wanita mahupun lelaki. Seluruh pelayan istana pun dilepaskan dan kemudian disuruh meninggalkan istananya. Semua harga yang ada dikembalikan kepada Baitul Mal. Sementara dia dan isterinya berdiarn disatu rumah di samping masjid di Damasq.
Amir Mukminin Umar bin Abdul Aziz juga menjadi anggota dewan hakim dan ternyata dia-lah hakim yang paling mampu menangani masalah yang dihadapi masyarakat. Sebagai hakim,
beliau mampu bertindak tegas melebihi seorang raja. Khalifah yang paling adil dan paling sederhana. Ketika berjalan kembali Ice kediamannya, orang yang belurn kenal tidak akan menyangka beliau seorang khalifah. Begin' sederhananya, sampai tiada bezanya dengan rakyat biasa.
Ada seorang wanita Mesir yang ingin menemui khalifah di rumahnya. Sesampai di rumah sederhana, dia melihat seorang wanita yang cantik duduk dengan pakaian sederhana sedang memerintah seorang tukang batu yang membina pagarnya yang runtuh. Alangkah terkejutitya, ketika wanita itu melihat ternyata dia adalah Fatimah, wanita terkenal paling kaya di dunia. Betapa gugupnya wanita Mesir 1w namun segera ditenangkan oleh Fatimah dan ditanya maksud kedatangannya. Sebelum menjawab, wanita itu bertanya;
"Ya...sayyidatil Mengapa kau tidak menutup auratmu dari tukang batu itu?"
"Dialah Amir Mukminin yang sedang kau earl!, "
Jawab Fatimah seraya tcrsenyum yang membuat wanita Mesir itu semakin bingung.
Di masa kekhalifahannya, telah datang seorang penjual kain yang dulu biasa datang menawarkan dagangan berupa sepotong kain dengan harga 8 dirham. Umar pun berkata;
"Kain ini bagus, tetapi sayang agak halus." Mendengar demikian, pedagang tersebut menjawab;
"Dula semasa Anda menjadi Amir di Madinah, aku sering menjual kain dengan harga lima ribu dirharn kepada Anda. Itupun Anda masih berkata bahawa mestipun bagus tetapi kain tersebut masih te rrn asu k kasar."
Khalifah Umar bin Abdul Aziz benar-benar mantap dalam melaksanakan keputusannya. Beliau tidak berlengah-lengah menjalankannya. Kedua hal tersebut menampakkan betapa


sederhananya beliau, hairan dengan yang dijuinpainya. Betapa sederhananya beliau suami isteri dapat kita lihat selepas peristiwa berikut.
Satu saat Umar bin Abdul Aziz menderita sakit dan Maslamah saudara laki-laki Fatimah datang tnengjenguknya. Pakaian Umar terlihat kotor, sehingga Maslamah pun berkata kepada Fatimah;
"Hai...Fatimah! Tolong kau ganti pakaiannya itu." "Baik..,Jawab Fatimah.
Esok harinya Maslamah bin Abdul Malik datang lagi. Dilihatnya pakaian Umar masih tetap seperti kelmarin. Kepada Fatimah, dia berkata lagi;
"Ya...Fatimah gantikan pakaian Amir mukminin dengan yang lebih balk, sebab banyak urnmat yang akan berkunjungr
"Dia tiada mempunyai yang lain selain dart yang dikenakannya itu, " jawab Fatimah.
Memang, dart istananya dahulu Khalifah Umar bin Abdul Aziz tidak meninggalkan sesuatu pun kecuali sepotong pakaian dan seorang budak kecil yang menjadi pembantunya. Makanan yang mereka makan pun begitu sederhana. Bahkan untuk beberapa hart merupakan makanan yang saina. Sampai saw hart, terdengar pembantu kecil itu menggerutu;
"Setiap hart ini-ini saja makanannyar
"Ini juga makanan majikaninu, Amir Mukminin Umar. Mengerti engkau, " jawab Fatimah Mendengar gerutuan tersebut.
Pada diri Fatimah sendiri tiada tersisa harta kekayaan lagi kecuali seutas kalung pemberian ayahnya, bukan suaminya. Melihat itu, Umar suaminya berkata;
"Hai.,Fatimalt! kau telah mengetahui, ayahmu telah mengambil harta dart Baitul Mal. Demikian pula yang kau pakai itu. Dan aku tidak suka perhiasan itu menyertairnu di rurnah ini. Nah, kau boleh

pilih. Kau tanggalkan dan kau kembalikan ke Baitul Mal henda itu atau kau boleh tinggalkan aku!"
"Aku tetap akan meiniiihinti. suamiku. Itu lebih berharga hagiku dart apa yang menjadi milikku yang lain, " jawab Fatimah. Dan kemudian sernua harta yang mungkin tersisa dikembalikan lagi ke Baitul Mal. Demikianla, kerelaan hidup Fatimah dalain kesederhanan dan kesabaran kerana mengikut kehendak suaminya, dan dia sendiri yang menginginkan pahala dart Allah SWT yang abadi. Fatimah setia mengikuti rasa takut suaminya kepada Allah SWT dan kekhuatiran kehidupan akhirat kelak.
Kehidupan akhirat begitu mengkhuatirkan Amir Mukminin Umar, kerana tanggungjawab dunia yang dihehankan kepadanya membuat hampir tiap saat beliau memikirkannya. Sampan pada suatu hart datang menjenguk seorang kawannya. Urnar pun berkata:
"Tadi malam aku tidak dapat tidur kerana memikirkan kubtiran dan penghtininya."
Temannya yang soleh tadi pun menanggapinya;
"Bagaimana lagi Anda dapat melihatnya, sedangkan setelah lima hart rnayat itu akan mulai habis digerogoti ulat wajahnya dan dagingnya. Sehingga kecantikan, kehanaman tuhuh, serta kebersihan haju tidak lagi dapat dibanggakannyar
Mendengar demikian. Urnar bin Abdul Aziz menangis sarnpai kemudian tak sedarkan diri. Melihat demikian, Fatimah berkata kepada pcmbantunya;
"Celaka ini ya Muzahim! Lekas kau hawa keluar orang itu."
Selepas itu, Fatimah masuk dan sambil menangis dia rnerawati suaminya hingga sedarkan diri. Ketika nampak isterinya menangis, Umar bertanya;
"Kenapakah kau ya Fatimah?"
"Ya...Amir mukininini, " Jawab Fatimah dan dilanjutkan, "Aku





melihat Anda tidak sedarkan diri di hadapanku, kemudian aku ingat dan membayangkan bagaimana jika di hadapan Allah SWT. Saat Anda hams menghadap kepada-nya.Aku takutkan kematianmu. Aku takut kepemergianmu meninggalkan kita. Itulah yang membuatkan aku men ang s."
Fatimah menangis, dan menitiskan air mata kerana merasa takut akan kehidupan yang dijalani tanpa kehadiran suami di sisinya. Selama ini, demi mengikut jcjak dan kerelaan itu akan rnasih ada jika suaminya telah meninggal. Maka hanya air mata kesedihanlah yang terus-menerus menitis, begitulah jika Umar bin Abdul Aziz meninggal dunia. Sampai matanya kabur kerana banyak menangis. Saudara-saudaranya pun kebingungan menghibur dan bahkan menawarkan harta demi memenuhi keinginan dan kesenangan Fatimah. Tapi Fatimah tnenolaknya dengan jawapan;
"Aku menangis bukan kerana kekayaan dan kenikmatan dunia. Aku hanya ingat sesuatu yang dia lakukan sebelum dia meninggal. Dan kenangan itu selalt] tnembuatkanku menangis."
"Apakah itu!? , " tanya saudaranya.
"Sato malam aku melihatnya berdiri, mengerjakan solat dan membaca ayat 4-5 surah AI Qaari'ah.

"Pada hari itu manus-ia adalah seperti anal-anal yang bertaburan, dan gunung-gunung adalah seperti hula yang dihamburkati."
(QS. 101;4-5).
Kemudian kudengar dia menarik nafas panjang. Begitu panjangnya sampai aku mengira rohnya akan keluar saat itu juga.

Tak lama kemudian dia pengsan dan barn sedar setelah aku panggilnya berulang-ulang, " jawab Fatimah menerangkan.
Begitulah, hampir semua kenangan tentang Umar bin Abdul Aziz tidak dapat hilang dari ingatan isterinya, Fatimah hinti Abdul Malik. Saudara- saudaranya herusaha mengajak kemhali hidup seperti sediakala. Ketika Yazid, Saudaranya menjadi khalifah, semua harta dan perhiasan yang dulu dikembalikan ke Baitul Mal dikembalikan kepada Fatimah. Semua itu ditolak dengan:
"Tidak..demi Allah, itu tidak akan kuterima! Aku bukanlah orang yang tam ketika dia masih hidup dan ingkar sesudah dia meninggal. Tidak..! Aku tidak memerlukan semua itu!"
Akhirnya semua harta Fatimah dan suaminya dibagikan kepada isteri-isteri Yazid dan keluarganya. Semua itu diketahui dan oleh Fatimah binti Abdul Malik, isteri Umar bin Abdul Aziz yang solch tanpa rasa apa-apa.
Semogalah Allah merahmati orang-orang yang demikian. dan memang mereka adalah manusia-manusia yang benar...

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 
Banner Maker

ISLAM WAY OF LIFE Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by akamil6