Thursday, February 10, 2011

ASY-SYAFFA' BINTI ABDULLAH BIN


ASY-SYAFFAA' masuk Islam sebelum hijrah, kemudian dia hijrah ke Madinah. Maka dia termasuk wanita-wanita =ha* pertama. Rasulullah SAW pernah datang dan tidur siang di rumahnya.
Nabi SAW bersabda kepadanya: "Ajarilah Hafshah bacaan untuk menyembuhkan penyakit hisul, sebagaimana engkau ajari dia menulis."
Rasulullah SAW memberinya sebuah rumah di tempat para tukang celak. Maka dia iinggal disitu bersama puteranya.
Asy-Syaffa' adalah seorang sahabat wanita yang agung, cerdas. berbudi mulia da.n mempunyai pendapat yang jitu. Adatah Urnar bin Khathab mendahulukannya dalam meminta pendapat dan nneredhai serta mengutamakannya. Terkadang Urnar rnenunjuknya untuk rnengurusi pasar.
Asy-Syaffa' meriwayatkan hadis dari Nabi SAW dan Urnar bin Khathab.
Abu Dawud juga meriwayatkan hadisnya.
Asy-Syaffa' adalah pentilis yang pandai clizaman jahilialt. Di masa Islam, dia mengajari Ummul mukminin Hafshah menulis.
Barangkali Anda kagunt dengan kepribadian Asy-Syaffa' dan muclah-mudahan Anda suka mendengar sebuah hadis yang diriwayatkannya tentang amalan yang paling utama. Disebutkan dalam Al-Musnad. dari jalan sebagaimana diriwayatkan dalam Al-Ishaabah.
Dari Asy-Syaffa' binti Abdullah - dan dia termasuk seorang muhajir wanita - bahawa Rasulullah SAW ditanya tentang annalan yang paling utama.
Maka beliau menjawab: "Iman kepada Allah dan jihad di jalan¬Nya serta haji mabrur."
lbnu berkata: "Asy-Syaffa' seorang wanita yang cerdas dan berbudi mulia. Adalah Rasulullah SAW menjenguk dan tidur Mang di ruinahnya. Dia menyediakan alas tidur dan sarong agar Rasulullah SAW tidur di atasnya. Barang-barang itu tetap ada pada anaknya hingga Ma'wan bin Hakam mengambil darinya."

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 
Banner Maker

ISLAM WAY OF LIFE Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by akamil6